Allah SWT berfirman;
"Bersyukurlah kepada Ku dan kepada kedua orang tua mu sedang kepada Ku engkau akan kembali" -
Surah Luqman Ayat 14 -

Rasulullah SAW bersabda;
"Ajarkanlah nasab-nasab kamu yang dapat kamu pergunakan untuk menyambung kekeluargaan kamu. Kerana perhubungan kekeluargaan adalah satu hal yang dicintai dalam keluarga, memperkembangkan harta dan memanjangkan jejak"
- Hadith riwayat Ahmad, Hakim & Thurmudzi -.

Allahyarham Yasir Ahmad (1901-1975) berpesan;
"
Setitik dakwat biar membantu,
Sepatah kata biar memandu
".


Mengambil pedoman dari firman, hadith dan kata-kata itu lahirlah Blogspot Warisan Yas yang diharap akan dapat menjadi salah satu wadah untuk mencerna keharmonian hidup berkeluarga, merapatkan hubungan silaturahim, berkongsi ilmu dan berinteraksi demi kebaikan bersama dalam usaha mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.



Thursday 15 October 2009

PERJUMPAAN HARI RAYA BEKAS PEGAWAI SEDC JOHOR 2009


Much as I did for my family members, I induced the same kind of program to inculcate closer relationship for my x-jsedc friends. Recently in conjunction with the Eidul Fitri we organised a Hari Raya gathering on 12th., October, 2009 at MSuites Hotel, Johor Bahru.

About 10 'xjsedc' friends and 7 family members attended the occasion. Those present includes Tn. Hj. Abd. Jalal Basimi & wife, Tn. Hj. Ahmad Jalaludin, Tn. Hj. Alias Ismail, Tn. Hj. Esa Mamek, Tn. Hj. Harith Hamid & wife, Tn. Hj. Hassan Mustaffa & wife, Tn. Hj. Jaafar Yusoff, Tn. Hj. Md. Said Awang & wife, Tn. Hj. Mohamad Ramli Yasir & wife, and Tn. Hj. Sabtu Abu Bakar , wife and son.
We all had a good time together, rekindling ourselves of Ziggy Marley's 'The Good Old Days', recalling Barbara Streisands' 'The Way We Were' and expressing Pink's Floyd's 'Wish You Were Here' to those friends that could not attend.
On the auspiscious day, we had the opportunity of updating each other of where and what we are doing now after so many years of 'out-of-sight and out-of-mind', while not forgetting to offer prayers and 'sedekah Fatehah' to our xjsedc friends who had passed away over the years namely, Allahyarham-Allahyarham Abd. Rahman Hamid, Abd. Rahman Mohamed, Ahmad Ibrahim, Bahaudin Paok, Basir Ismail (Tan Sri), Hamzah Bakar, Hashim Mohamad (Dato’), Hussein Mohamad (Dato’), Ismail Uda, Mohd Ali Buran, Rais Abd. Aziz, Shamsuri Hj. Ali (Dato’), Syed Aziz Othman and Yasnon Pakeh.

To cap it all, we all agreed that we should organised such get-together in future Hari Raya on the third week of Syawal and crave to invite as many more xjsedc friends as possible. InsyaAllah.


WARISAN YAS ....menjana kerukunan keluarga bahagia

1 comment:

  1. SALAAM SDR RAMLI.
    SDR TELAH MEMULAKAN SUATU LANGKAH YANG AMAT TERPUJI & AMAT DI TUNTUTI DALAM ISLAM IAITU DAYAUSAHA UNTUK MERAPATKAN TALI SILATURRAHIM DIANTARA KITA BERDASARKAN AYAT ALQURAN & HADITH SPT BERIKUT:
    1)Kewajiban Silaturrahim :
    Surah an Nisa : 1 “ Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu “.
    2)Silaturrahim : tanda iman.
    Dari Abu Hurairah berkata bahwa Rasulullah saw bersabda : Siapa yang beriman kepada Allah dan rasulNya maka hendaklah dia memuliakan tamunya, siapa yang beriman kepada Allah dan rasulNya hendaklah dia menghubungkan silaturahim, siapa yang beriman kepada Allah dan rasulNya hendaklah dia berkata baik atau diam.(riwayat Bukhari Muslim).
    3)Silaturrahim memanjangkan umur& menambah Rezeki:
    Dari Anas bin Malik menceritakan bahwa Rasulullah saw bersabda : Siapa yang ingin dipanjangkan usianya dan ditambahkan rezekinya maka hendaklah dia bersilaturrahim.( Riwayat ahmad).
    4)Silaturrahim dpt menolak BALA :
    Ali bin Abi Thalib menceritakan bahwa Rasulullah saw bersabda : siapa yang ingin umur panjang dan mendapat rezeki yang luas , dan menolak sesuatu yang buruk (bencana/musibah) maka hendaklah dia bertaqwa kepada Allah dan menghubungkan silaturahim ( riwayat Abdulah bin Imam Ahmad dalam kitab Zawaid, Bazzar dan Hakim )
    5)Silaturrahim dpt membangunkan negara :
    Dari Ibnu Abbas menceritakan bahwa Rasulullah bersabda : sesungguhnya Allah akan membangun suatu negeri dan menambahkan harta kekayaan penduduk negeri tersebut dan tidak pernah memandang kepada mereka dengan kebencian sejak mereka diciptakan. Sahabat bertanya : Bagaimana hal itu dapat terjadi ? Rasul menjawab : Hal itu terjadi sebab mereka selalu mengadakan silaturahim antara sesama mereka ( riwayat Thabrani dengan isnad hasan dan Hakim )
    Ulasan : Saya harap YAB TS Mahyuddin sebagai TPM membaca blog Sdr ini utk menggunakan MODEL ini bagi membangunkan negara kita yg di cintai. RASULULLAH PASTI TIDAK BERBOHONG KAN? MUSTAHI BAGINDA BERSIFAT DUSTA....
    6)MDPT BALASAN YG CEPAT :
    Aisyah menceritakan bahwa Rasulullah saw bersabda : Kebaikan yang paling cepat balasannya adalah berbuat baik kepada orang lain dan silaturahim dan keburukan yang paling cepat balasannya adalah berbuat buruk kepada orang lain dan memutuskan silaturahim ( riwayat ibnu Majah).
    7)SILATURRAHIM MENGANGKAT DARJAT KITA :
    Ubadah bin samit menceritakan bahwa Rasulullah saw bersabda : Aakah kamu ingin aku tunjukkan sesuatu perbuatan yang mengakibatkan kamu diangkat Allah beberapa derajat ? Sahabat menjawab : Baik ya Rasulullah. Nabi bersabda : Berbuat baik terhadap orang yang bodoh, memaafkan kepada orang yang mendzalimi engkau, dan memberikan sesuatu kepada orang yang tidak mau memberikan sesuatu kepadamu dan menghubungkan silaturahim kepada orang yang memutuskanmu “ ( riwayat Bazzar dan Thabrani ).
    ## terlalu panjang utk saya copy & paste di sini. Sila rujuk blog Ustaz Arifin ismail dialamat berikut : http://arifinismail.blogspot.com/

    ReplyDelete