Allah SWT berfirman;
"Bersyukurlah kepada Ku dan kepada kedua orang tua mu sedang kepada Ku engkau akan kembali" -
Surah Luqman Ayat 14 -

Rasulullah SAW bersabda;
"Ajarkanlah nasab-nasab kamu yang dapat kamu pergunakan untuk menyambung kekeluargaan kamu. Kerana perhubungan kekeluargaan adalah satu hal yang dicintai dalam keluarga, memperkembangkan harta dan memanjangkan jejak"
- Hadith riwayat Ahmad, Hakim & Thurmudzi -.

Allahyarham Yasir Ahmad (1901-1975) berpesan;
"
Setitik dakwat biar membantu,
Sepatah kata biar memandu
".


Mengambil pedoman dari firman, hadith dan kata-kata itu lahirlah Blogspot Warisan Yas yang diharap akan dapat menjadi salah satu wadah untuk mencerna keharmonian hidup berkeluarga, merapatkan hubungan silaturahim, berkongsi ilmu dan berinteraksi demi kebaikan bersama dalam usaha mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.



Tuesday 13 May 2008

Melayu....Dulu Kini Selamanya

saya cukup terpanggil apabila mengenangkan politik tanah air yang agak 'bergegar' ketika ini. Terutamanya apabila bangsa melayu kita sering diperkatakan dan telah ada ura-ura yang mencabar kedaulatan sultan dan juga hak keistimewaan bangsa melayu.

Bagi diri saya yang lahir pada 1975 dan bersekolah rendah dan menengah menggunapakai sistem KLSR dan KLSM (iaitu Kokurikulum Lama Sekolah Rendah dan Kokurikulum Sekolah Menengah), amat berterima kasih kepada sistem tersebut kerana telah mengajar kami betapa pentingnya perjuangan pemimpin-pemimpin melayu dahulu dalam usaha untuk memerdeka kan negara tercinta ini, pernah kah kita semua terfikir betapa pentingnya subjek "SEJARAH atau Tawarikh" yang menerapkan asas-asas murni kepada murid sekolah pada ketika itu dan secara tidak langsung terpahat dalam hati mereka iaitu cintakan bangsa dan negara. Tetapi apa telah jadi ketika ini, dengan sistem pendidikan yang semakin berubah iaitu berubahnya mengikut siapa menterinya ketika itu....hasilnya ...generasi yang tidak pernah tahu apa itu erti perjuangan.....

Berapa ramaikah yang tahu berkaitan prinsip Jus Soli????.....

letih pulak tangan menulis.....sambung di lain lembaran.....

1 comment:

  1. 'Jus soli' bermaksud kerakyatan berdasarkan tempat dilahirkan. Samentara 'Jus sanguinis' berdasarkan bangsa atau keturunan.

    Untuk manfaat pembaca berikut dihuraikan maksud yang lebih mendalam.
    ‘Jus soli (Latin for "right of the soil" or, somewhat figuratively, "right of the territory"), or birthright citizenship, is a right by which nationality or citizenship can be recognised to any individual born in the territory of the related state.[1]
    Jus sanguinis (Latin for "right of blood") is a right by which nationality or citizenship can be recognized to any individual with an ancestor who is a national or citizen of that state. It contrasts with jus soli.
    At the turn of the nineteenth century, nation-states commonly divided themselves between those granting nationality on the grounds of jus soli (France, for example) and those granting it on the grounds of jus sanguinis (right of blood) (Germany, for example). However, most European countries chose the German conception of an "objective nationality", based on blood, race or language (as in Fichte's classical definition of a nation), opposing themselves to republican Ernest Renan's "subjective nationality", based on an every-day plebiscite of one's appurtenance to his Fatherland. This non-essentialist conception of nationality allowed the implementation of jus soli, against the essentialist jus sanguinis. However, today's massive increase of refugees has somewhat blurred the lines between these two antagonistic sources of right.
    Countries that have acceded to the 1961 Convention on the Reduction of Statelessness will grant nationality to otherwise stateless persons who were born on their territory, or on a ship or plane flagged by the country.’
    (Excerpts from http://en.wikipedia.org/wiki/Jus_soli )

    ReplyDelete